Εμβόλια-θεωρίες συνωμοσιολογίας

ΕΜΒΟΛΙΑ-ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑΣ

ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ… ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΜΒΟΛΙΑ

Εμβόλια-θεωρίες συνομωσιολογίας: γράφει ο Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης*

Μύθος: Τα εμβόλια ευθύνονται για τις μεταλλάξεις του κορωναϊού. Η αλήθεια: Οι μη εμβολιασμένοι είναι δυνητικά «εργοστάσια» παραγωγής μεταλλάξεων.

Η ταχέως μεταδιδόμενη παραλλαγή Δέλτα εντοπίστηκε στην Ινδία. Αποδεικνύει ότι η πανδημία του κορωναϊού Covid-19 δεν έχει ακόμα τελειώσει. Η εμβολιαστική κάλυψη παραμένει παγκόσμια σε χαμηλά επίπεδα, 11.5% του πληθυσμού. Στη χώρα μας περίπου το 40% ολοκλήρωσε και τη δεύτερη δόση.

ΕΜΒΟΛΙΑ-ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑΣ: ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΙΟΥ;

Την ίδια ώρα οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι οι μη εμβολιασμένοι είναι δυνητικά «εργοστάσια» παραγωγής μεταλλάξεων. Επιτρέπουν στον κορωναϊό να αναζητεί τρόπους ώστε να είναι πιο μεταδοτικός. Ίσως και πιο επικίνδυνος.

Το αντιεμβολιαστικό κίνημα στη χώρα μας και αλλού ισχυρίζεται ότι τα εμβόλια ή τα παραγόμενα αντισώματα ευθύνονται για τις μεταλλάξεις του κορωναϊού. Δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας επικροτούν τους ομιλούντες σε αυτές τις συνεντεύξεις, στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ή σε βίντεο.

Ο κορωναϊός δεν έχει οργανίδια για τον πολλαπλασιασμό του. Δεν μπορεί να κάνει τη βιοσύνθεση πρωτεϊνών. Ως εκ τούτου, χρησιμοποιεί οργανίδια, τα ριβοσώματα του ανθρώπινου κυττάρου.

ΕΜΒΟΛΙΑ-ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑΣ: ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗΣ

Με απλά λόγια, συμπεριφέρεται ως σύγχρονος πειρατής. Από τη στιγμή που εισβάλλει, όλο το πλήρωμα του πλοίου -τα οργανίδια του κυττάρου- λειτουργούν για τον πολλαπλασιασμό του. Αυτό γίνεται μέχρι εξαντλήσεως του ανθρώπινου κυττάρου.

Γνωρίζουμε μάλιστα ότι οι RNA ιοί μεταλλάσσονται αρκετά γρήγορα. Σίγουρα πιο γρήγορα από τους ιούς με γενετικό υλικό DNA. Ο SARS-CoV-2, ωστόσο, έχει σύστημα επιδιόρθωσης των λαθών του. Πρόκειται για ένα ιό μέτριας ταχύτητας μετάλλαξης. Σε κάθε περίπτωση, αρκετά πιο αργό από τον ιό της γρίπης.

Ερευνητές υπολόγισαν ότι κάθε μολυσμένο άτομο φέρει περίπου 1 δισεκατομμύριο έως 100 δισεκατομμύρια ιοσώματα SARS-CoV-2, κατά τη διάρκεια της μόλυνσης. Κατά τη διάρκεια μιας μόλυνσης ο ιός SARS-CoV-2 θα υποστεί περίπου 0,1 μεταλλάξεις στο γονιδίωμά του.

Δεδομένου ότι έχουν μολυνθεί 185.524.785 άτομα μέχρι σήμερα, μπορούμε να υποθέσουμε ότι μεταλλάχθηκε χιλιάδες φορές. Για παράδειγμα, 4.000 μεταλλάξεις έχουν ιχνηλατηθεί στο γονίδιο που καθορίζει την πρωτεΐνη της ακίδας του κορωναϊού.

Οι περισσότερες μεταλλάξεις δεν επιφέρουν κάποια συνέπεια στις ιδιότητες του ιού ή είναι επιβλαβείς για αυτόν. Μερικές μπορούν να τον καταστήσουν πιο μολυσματικό ή απειλητικό για τον ξενιστή, δηλαδή τον άνθρωπο. Πως;

Εμβόλια-θεωρίες συνωμοσιολογίας

ΕΜΒΟΛΙΑ-ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑΣ: ΣΤΕΛΕΧΗ ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΝ

Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι οι μεταλλάξεις είναι τυχαία λάθη. Συμβαίνουν κατά την αντιγραφή-πολλαπλασιασμό του γονιδιώματος (RNA) του ιού. Έτσι προκύπτουν τυχαία ιοί από τους προγόνους τους λόγω των μεταλλάξεων που έχουν. Οι μεταλλάξεις αυτές τότε υπεισέρχονται στο φίλτρο της «φυσικής επιλογής». Αν μία μετάλλαξη προσφέρει πλεονέκτημα, όσον αφορά στην εξάπλωση του ιού, τότε αυτή η μετάλλαξη είναι πιθανόν να επικρατήσει σε βάθος χρόνου.

Τι σημαίνουν, όμως, όλα αυτά για τα εμβόλια του κορωναϊού; Προχωράει ο εμβολιασμός στο γενικό πληθυσμό. Είναι πιθανόν, σταδιακά, μέσω της φυσικής επιλογής, να επικρατήσουν στελέχη με μεταλλάξεις που θα διαφεύγουν από τα εμβόλια.

Πράγματι, ήδη γνωρίζουμε ότι παραλλαγές του κορωναϊού προκαλούν ανησυχία. Αυτές είναι, για παράδειγμα, της Βρετανίας (Β.1.1.7), της Νότιας Αφρικής (Β.1.351) Βραζιλίας (Ρ1) και της Ινδίας (Β.1.617.2). Έχουν πλέον συμβολιστεί με τα γράμματα Α (Alpha), Β (Β=Beta), Γ (γ=Gamma) και Δ (δ=Delta). Έχουν κάποιες μεταλλάξεις που τις κάνουν πιο αποτελεσματικές ή μειώνουν την αποτελεσματικότητα των συγκεκριμένων εμβολίων.

ΕΜΒΟΛΙΑ-ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑΣ: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ο εμβολιασμός ενδέχεται να οδηγήσει σε επιλογή ορισμένων παραλλαγών. Εξακολουθεί, όμως, να είναι αποτελεσματικός στην καταστολή του. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι μία δραματική μείωση των λοιμώξεων. Μία ηπιότερη ασθένεια όταν ο ιός καταφέρνει να διαπεράσει το εμβόλιο.

Ύστερα από αυτά τα στοιχεία, ο στόχος της κυβέρνησης και των πολιτών πρέπει να είναι διττός. Από τη μία να σωθούν άμεσα ζωές. Από την άλλη να δοθούν λιγότερα περιθώρια στον ιό να εξελιχθεί περαιτέρω. Να μη δημιουργήσει το τέταρτο κύμα της πανδημίας.

Πως; Απλώς εμβολιαζόμενοι σήμερα!!

*Ο Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης είναι ομότιμος καθηγητής γενετικής και γενετικής ανθρώπου, Τμήμα βιολογίας του Α.Π.Θ.


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved