Ελευθερία του τύπου

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Ελευθερία του τύπου: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Δυστυχώς είναι η δεύτερη φορά που «αναγκάζομαι»* να γράψω για έναν συνάδελφο που διώκεται. Ήταν η περίπτωση της Σταυρούλας Πουλημένη, στην Θεσσαλονίκη, για την υπόθεση της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός. Τώρα είναι αυτή του Θωμά Σίδερη. Η τύχη τα έφερε και με τους δύο να έχω γίνει φίλος και σύντροφος, συγχρόνως ή όχι, δεν έχει σημασία, αλλά να αισθάνομαι ότι είμαι πολύ κοντά τους. Οπότε η δίωξη, τώρα, του Θωμά είναι η αφορμή για αυτό το άρθρο.

Ελευθερία του τύπου: Καθεστώς ή Κυβέρνηση;

Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί ένα καθεστώς από μια κυβέρνηση; Νομίζω, ότι το πρώτο απλά υπακούει σε κάποιες «άνωθεν» εντολές και κόπτεται να τις εκτελέσει πάση θυσία και άμεσα. Η δεύτερη ξέρει τι πρέπει να κάνει, σέβεται τον εαυτό της και αναλόγως δρα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ιδρύσει ένα καθεστώς στην Ελλάδα που βασίζεται στην ομερτά της μαφίας, στην αδιαφορία του κόσμου και στην απουσία της ουσιαστικής αντιπολίτευσης. Σε αυτό τον τομέα έχει ξεπεράσει κατά πολύ τον πατέρα του. Άρα το «Μητσοτάκη, κάθαρμα», το λαϊκό σύνθημα του 1965, όχι μόνο επανέρχεται αλλά παίρνει άλλες διαστάσεις, υπερβαίνει αυτό που απευθυνόταν σε αυτόν το Εφιάλτη της ελληνικής πολιτικής. Σε αυτό το θέμα θα επανέλθουμε.

Μόνο ένα καθεστώς θα έκανε κινήσεις που δεν έχουν καμιά απολύτως λογική. Ούτε κομματική ούτε εθνική. Η μόνη λογική είναι να ακολουθήσουμε την γραμμή που έχει δοθεί από τα κέντρα αποφάσεων που χρηματοδοτούν αυτό το καθεστώς που θέλει να λέγεται κυβέρνηση, αλλά δεν είναι. Και σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αντιδράσουμε.

Ελευθερία του τύπου: Η περίπτωση του Θωμά Σίδερη

Ο Θωμάς Σίδερης, ως δημοσιογράφος, κάνει αυτό που λέμε ραδιοφωνικά ντοκιμαντέρ. Με άλλα λόγια, εκπομπές που αναφέρουν αυτό που συμβαίνει, σύμφωνα με την άποψη του δημιουργού τους. Ο λόγος του πολλές φορές ενοχλεί. Το «κακό» είναι, όπως θα δούμε παρακάτω, ότι η όχληση είναι παράλογη, αν κάποιος θέλει να ακολουθήσει την απλή λογική.

Ελευθερία του τύπου

Εκτός από δημοσιογράφος είναι διδάκτορας ανθρωπογεωγραφίας και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ. Οι ταινίες του έχουν προβληθεί τόσο σε ελληνικά όσο και σε ξένα φεστιβάλ και έχουν βραβευτεί πολλές φορές. Οι ταινίες του είναι δικές του παραγωγές που γίνονται με κίνδυνο της ζωής του, πολλές φορές. Επίσης, κάποιες ταινίες φιλοξενούνται σε πλατφόρμες του εξωτερικού και απευθύνονται στο ευρύ κοινό, παγκοσμίως. Έναν άνθρωπο με αυτό το ιστορικό όχι μόνο δεν τον απομακρύνει από την ενεργό δράση, αλλά τον αναβαθμίζεις. Αυτό θα γινόταν όταν κυβερνά μια κυβέρνηση και όχι ένα καθεστώς.

Ελευθερία του τύπου: Η φιλία

Αισθάνομαι πολύ τυχερός που είμαι φίλος τόσο με την Σταυρούλα όσο και με τον Θωμά. Φίλος και σύντροφος μας αριστερής παράταξης, με την ευρεία έννοια του πολιτικού χώρου. Γιατί, όμως, έγινε αυτό; Συνηθίζουν να σε κοιτούν κατάματα. Μέσα στο βλέμμα τους βλέπεις την ψυχή τους. Διακρίνεις την καθαρότητα του πνεύματός τους. Ο ειλικρινής πατριωτισμός και ανθρωπισμός τους ζωγραφίζονται σε αυτό το βλέμμα που αποπέμπει εμπιστοσύνη.

Το δεύτερο θέμα είναι ότι ανήκουν στην Αριστερά. Όχι επειδή έχουν εξωτερικεύσει τριτάτα που τα διάβασαν χτες ή τα θυμήθηκαν από αυτά που άκουγαν από τα νεανικά τους χρόνια και -κάποια από αυτά- έχουν πεθάνει. Είναι αριστεροί επειδή πιστεύουν στον άνθρωπο, έχουν έντονο το πατριωτικό αίσθημα και την αγάπη τους για την πατρίδα του και τον λαό της. Χαρακτηριστικά που λείπουν από τους λεγόμενους  εθνικόφρονες, φασίστες, διώκτες τους, όπου αυτά είναι το προσωπείο που μασκαρεύει την απατεωνιά τους.

Ελευθερία του τύπου: Η συνάντηση

Με τον Θωμά Σίδερη είχαμε ανταλλάξει κάποιες κουβέντες στο faceebook, εγώ ως κριτικός κινηματογράφου, αυτός ως σκηνοθέτης των ταινιών του. Γνωριστήκαμε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το 2025, μετά την προβολή της ταινίας του, «Η επιστροφή του Ιβάν». Είδα στα μάτια του αυτά που προανέφερα και κλείσαμε μια προβολή της ταινίας του, «Ο γάμος στο Αφρίν».

Ελευθερία του τύπου

Ήρθε με δικά του έξοδα, αφού η λέσχη μας στερείται πόρων. Έγινε ουσιαστική συζήτηση με το κοινό που ωφέλησε άπαντες. Εμάς, ως θεατές, αυτόν ως δημιουργό. Οι ταινίες του έχουν τύχει ποικίλλων αντιδράσεων, η ουσιαστική κουβέντα με το κοινό και η πολεμική από αυτούς που υποστηρίζουν την μία ή την άλλη άποψη των θεμάτων που η ταινία θίγει. Στην «Επιστροφή του Ιβάν», για παράδειγμα, δέχθηκε επίθεση και από φανατικούς Ουκρανούς και από φανατικούς Ρώσους! Ο λόγος είναι απλός: αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούν να κρίνουν.

Ελευθερία του τύπου: Το «κράτος» τιμωρός

Αυτόν ακριβώς τον άνθρωπο έρχεται αυτό το καθεστώς του Μητσοτάκη να τον διώξει. Και δεν ντρέπεται! Δεν καταλαβαίνει ότι αυτή η δίωξη είναι αυτό που θα τον ανεβάσει περισσότερο στα μάτια του κόσμου. Ήδη υπάρχουν αντιδράσεις που δεν ξέρουμε τι αποτελέσματα θα φέρουν.

«Κι ήθελε ακόμη πολύ φως να ξημερώσει. Όμως εγώ

Δεν παραδέχτηκα την ήττα. Έβλεπα τώρα

Πόσα κρυμμένα τιμαλφή έπρεπε να σώσω

Πόσες φωλιές νερού να συντηρήσω μέσα στις φλόγες.

Μιλάτε, δείχνετε πληγές αλλόφρονες στους δρόμους

Τον πανικό που στραγγαλίζει την καρδιά σας σα σημαία

Καρφώσατε σ’ εξώστες, με σπουδή φορτώσατε το εμπόρευμα

Η πρόγνωσίς σας ασφαλής: Θα πέσει η πόλις.

Εκεί, προσεχτικά, σε μια γωνιά, μαζεύω με τάξη,

Φράζω με σύνεση το τελευταίο μου φυλάκιο

Κρεμώ κομμένα χέρια στους τοίχους, στολίζω

Με τα κομμένα κρανία τα παράθυρα, πλέκω

Με κομμένα μαλλιά το δίχτυ μου και περιμένω.

Όρθιος, και μόνος σαν και πρώτα περιμένω.»

Ελευθερία του τύπου

      Η ταινία του «Το θολό ποτάμι του Μπασίμ»

Με αυτό το ποίημα του Μανόλη Αναγνωστάκη μας αποχαιρετά στην τελευταία του εκπομπή, 29/6/2025, με τίτλο «Ο Μανόλης Αναγνωστάκης και το ποδόσφαιρο ως κοινωνική έκφραση». Μπορείτε να την βρείτε στο ertecho.

Δεν θα το αφήσουμε αυτό να περάσει έτσι. Ο Θωμάς θα μας έχει δίπλα του, όπως ήταν πάντα δίπλα μας! Του το χρωστάμε!

*Είναι, νομίζω, αυτονόητο ότι αυτό το κείμενο γράφτηκε με σχετική δυσκολία: η συγκίνηση ήταν αυτή που κυριαρχούσε και προσπάθησα να την τιθασεύσω για να είμαι όσο πιο αντικειμενικός γίνεται.

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Η στροφή

Μαφία Μητσοτάκη

Ελευθερία του τύπου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved