Με την εντολή του λούτσου

ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΥΤΣΟΥ

ΡΩΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΣΙΑ

Με την εντολή του λούτσου: επιμέλεια Γιάννης Φραγκούλης

Λαϊκό παραμύθι από τη Ρωσία. Αναφέρεται η εξουσία του Τσάρου και η επιβολή του. Η άρνηση και η κατάκτηση των επιθυμιών του λαϊκού ήρωα γίνεται με τη βοήθεια ενός μαγικού αντικειμένου. Έτσι ο ήρωας βρίσκει την απόλαυση και, κατ’επέκταση, την ευτυχία.

ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΥΤΣΟΥ: Ο ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΑΔΕΛΦΟΣ

Μία φορά και έναν καιρό ήταν ένας ηλικιωμένος αγρότης που είχε τρεις γιους. Τα δύο μεγαλύτερα αδέλφια ήταν λαμπροί έμποροι. Ο μικρότερος αδελφός, ο Γιεμέλια, ήταν λίγο ανόητος, όπως πίστευαν όλοι. Ενώ τα μεγαλύτερα αδέλφια του πήγαιναν στη δουλειά, ο Γιεμέλια έμενε στο σπίτι και κοιμόταν στη ζεστή σόμπα χωρίς να ενδιαφέρεται για τίποτα.

Ένα ηλιόλουστο χειμωνιάτικο πρωινό η κουνιάδα του Γιεμέλια του ζήτησε να φέρει λίγο νερό από το ποτάμι. Εκείνος όμως φώναξε από την κορυφή της πλινθόκτιστης σόμπας: «Αυτό δεν είναι δική μου δουλειά». Οι γυναίκες τον έπεισαν υποσχόμενοι να του έδιναν ένα καινούργιο κόκκινο σακάκι και ένα καινούργιο κόκκινο καπέλο.

Πήδηξε από τη σόμπα και κατέβηκε στο παγωμένο ποτάμι. Έσπασε μια τρύπα στον πάγο για να γεμίσει τους κουβάδες του. Λίγο αργότερα εντόπισε έναν λούτσο στην τρύπα του πάγου και κατάφερε να τον πιάσει με τα γυμνά του χέρια. «Αυτό θα γίνει ένα υπέροχο πιάτο με ψάρι», είπε ο Γιεμέλια.

ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΥΤΣΟΥ:ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Ξαφνικά ο λούτσος του είπε με ανθρώπινη φωνή: «Ελευθέρωσέ με, Γιεμέλια. Θα σου δώσω ό,τι επιθυμείς. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να πεις: «Με την εντολή του λούτσου και την παράκλησή μου…». Να θυμάσαι αυτά τα λόγια και να τα λες όταν χρειαστείς ξανά κάτι στο μέλλον.».

Ο Γιεμέλια έβαλε ξανά το μαγικό λούτσο στο νερό και είπε: «Κατ’εντολή του λούτσου και κατόπιν δικής μου παράκλησης – αγαπητοί κουβάδες, παραδοθείτε στο σπίτι χωρίς να χύσετε ούτε σταγόνα». Μόλις είπε αυτά τα λόγια, οι κουβάδες άρχισαν να κινούνται προς το σπίτι του. Οι κουβάδες έφτασαν στο σπίτι τους, όπως υποσχέθηκαν, χωρίς να χύσουν ούτε μία σταγόνα.

Μόλις ο Γιεμέλια επέστρεψε στο σπίτι, ανέβηκε ξανά στη σόμπα και ξανακοιμήθηκε. Μία άλλη μέρα οι γυναίκες των αδελφών του Γιεμέλια σχεδίαζαν να φτιάξουν τηγανίτες, αλλά δεν υπήρχαν αρκετά καυσόξυλα. Του ζήτησαν να πάει στο δάσος. Ο Γιεμέλια πήγε στην αυλή, κάθισε σε ένα έλκηθρο και ψιθύρισε: «Με την εντολή του λούτσου και την παράκλησή μου -αγαπητό έλκηθρο, πάρε με στο δάσος!». Μόλις το είπε αυτό, το έλκηθρό του τσούλησε έξω από την πύλη με απίστευτη ταχύτητα!

Με την εντολή του λούτσου

ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΥΤΣΟΥ: Η ΠΑΡΑΒΑΣΗ

Τώρα στο δάσος, ο Γιεμέλια άφησε το τσεκούρι του να κάνει τη δουλειά του. Δυστυχώς, στην επιστροφή στο σπίτι, ο Γιεμέλια έπρεπε να περάσει μέσα από το κέντρο της πόλης και πολλοί άνθρωποι χτυπήθηκαν από το έλκηθρό του επειδή δεν απομακρύνθηκαν εγκαίρως από το δρόμο του. Αφού επέστρεψε στο σπίτι, ο Γιεμέλια πήδηξε ξανά πάνω στην αγαπημένη του τούβλινη σόμπα και αποκοιμήθηκε.

Ο Τσάρος άκουσε τις φήμες για το θαύμα του Γιεμέλια. Για αυτό διέταξε να βρουν τον Γιεμέλια και να τον φέρουν στο παλάτι του Τσάρου για έρευνα. Ο τσαρικός αξιωματούχος βρήκε το Γιεμέλια στην κορυφή της αγαπημένης του πλινθόκτιστης σόμπας. Θέλησε να τον σύρει κάτω προκειμένου να τον συλλάβει.

Αυτό εξόργισε πολύ τον Γιεμέλια και φώναξε για άλλη μία φορά: «Κατ’εντολή του λούτσου και κατόπιν δικής μου παράκλησης -κούτσουρο, κατέβα κάτω και χαιρέτησε αυτόν τον άνθρωπο». Το ρόπαλο δεν έδειξε έλεος για τον αξιωματούχο του Τσάρου και τον χτύπησε πολύ δυνατά. Ο δεύτερος αξιωματούχος του Τσάρου ήταν πιο έξυπνος από τον πρώτο. Ρώτησε την κουνιάδα του Γεμέλια τι μπορεί να αρέσει περισσότερο στον Γεμέλια.

ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΥΤΣΟΥ: ΤΟ ΔΟΛΩΜΑ

Η γυναίκα απάντησε ότι για ωραία ρούχα και νόστιμα γλυκά ο Γιεμέλια θα κάνει ό,τι του ζητήσεις. Το επόμενο πρωί, αυτός ο αξιωματικός έφερε σταφίδες, δαμάσκηνα, μπαχαρικά και κεκάκια. Ζήτησε ευγενικά από τον Γιεμέλια να τον ακολουθήσει στο παλάτι του Τσάρου. Ο αξιωματούχος του Τσάρου είπε επίσης στον Γιεμέλια ότι υπάρχουν πολλά ακόμη νόστιμα πράγματα και ωραία ρούχα στο παλάτι του τσάρου που θα παραχωρηθούν στον Γιεμέλια μόνο και μόνο επειδή εμφανίστηκε και συνάντησε τον Τσάρο.

Αυτή ήταν μία προσφορά που ο Γιεμέλια δεν μπορούσε να απορρίψει. Μόλις ο τσαρικός αξιωματούχος έφυγε, ο Γιεμέλια διέταξε: «Με εντολή του λούτσου και κατόπιν δικής μου παράκλησης -σόμπα, μεταφέρετέ με κατευθείαν στο παλάτι του Τσάρου!».

Μόλις τελείωσε, ο ένας τοίχος έπεσε στο έδαφος και η σόμπα απομακρύνθηκε προς το δρόμο, κατευθείαν στο παλάτι. Ο τσάρος τον είδε να έρχεται και έμεινε έκπληκτος από αυτό το θαύμα. Όταν τελικά έφτασε ο Γιεμέλια, ο Τσάρος δήλωσε: «Γιεμέλια, έχω πολλά παράπονα εναντίον σου. Λένε ότι χτύπησες πολλούς ανθρώπους στους δρόμους μία άλλη μέρα. Επιθυμώ να ακούσω τις εξηγήσεις σου!».

Ο Γιεμέλια απάντησε: «Ο Γιεμέλια δεν έχει καμία σχέση με αυτό που συμβαίνει. Δεν έφταιγα εγώ, δεν κατάφεραν να απομακρυνθούν εγκαίρως από το δρόμο, γνωρίζοντας ότι έρχεται το έλκηθρό μου». Εκείνη τη στιγμή ο Γιεμέλια είδε τη Βαρβάρα, την κόρη του Τσάρου. Ψιθύρισε την ευχή του: «Με την εντολή του λούτσου και τη δική μου παράκληση -ας με ερωτευτεί αυτό το όμορφο κορίτσι!». Και πρόσθεσε αμέσως μετά: «Η Βαρβάρα είναι η πιο όμορφη γυναίκα που έχω δει ποτέ. Αγαπητή σόμπα, πάρε με σπίτι τώρα».

Με την εντολή του λούτσου

ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΥΤΣΟΥ: ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Η σόμπα γύρισε και πήγε πίσω στο σπίτι του. Μπήκε μέσα στο σπίτι και εγκαταστάθηκε στην ίδια ακριβώς θέση που βρισκόταν πριν. Στο μεταξύ, η κόρη του τσάρου Βαρβάρα λαχταρούσε τον Γιεμέλια και παρακαλούσε τον πατέρα της να την αφήσει να τον παντρευτεί. Ο Τσάρος θύμωσε πολύ και διέταξε τον υπάλληλό του να φέρει τον Γιεμέλια πίσω στο παλάτι. Αυτή τη φορά, ο αξιωματούχος έφερε ακόμη περισσότερα κεράσματα και κρασιά για τον Γιεμέλια.

Μέχρι να τα τελειώσει όλα ο Γιεμέλια, κουράστηκε και αποκοιμήθηκε γρήγορα. Τότε ο αξιωματούχος τον έσυρε από τη σόμπα και τον έφερε στο παλάτι του τσάρου. Στη συνέχεια, αυτός και η πριγκίπισσα Βαρβάρα σφραγίστηκαν μέσα σε ένα μεγάλο βαρέλι και ρίχτηκαν στη θάλασσα. Όταν ο Γιεμέλια τελικά ξύπνησε, βρέθηκε μέσα στο βαρέλι με μία όμορφη κοπέλα.

Η πριγκίπισσα Βαρβάρα εξήγησε με πολλές λεπτομέρειες τι τους είχε συμβεί. Ο Γιεμέλια διέταξε αμέσως: «Με την εντολή του λούτσου και τη δική μου παράκληση -άνεμε, κυλήστε αυτό το βαρέλι στην ακτή!».

ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΥΤΣΟΥ: H EYTYXIA

Σε μία στιγμή σώθηκαν, βγήκαν από το βαρέλι και βρέθηκαν σε ένα όμορφο νησί. «Αγαπημένε μου Γιεμέλια, πού θα ζήσουμε;», ρώτησε η πριγκίπισσα. Ο Γιεμέλια διέταξε για άλλη μία φορά: «Με την εντολή του λούτσου και την παράκλησή μου -χτίστε μου το μεγαλύτερο παλάτι από όλα τα άλλα!». Ακριβώς τη στιγμή που τελείωσε την εντολή του, το πανέμορφο παλάτι εμφανίστηκε μπροστά του με έναν καταπράσινο κήπο γεμάτο εξωτικά φυτά και πουλιά. Μία μέρα ο Τσάρος πέρασε από το νησί και είδε ένα καταπληκτικό παλάτι.

Όταν ο Γιεμέλια τον χαιρέτησε, ο Τσάρος δεν τον αναγνώρισε. Όταν ο Τσάρος μπήκε μέσα, βρήκε εκεί την ίδια του την κόρη, την πριγκίπισσα Βαρβάρα , η οποία του διηγήθηκε όλη την ιστορία που συνέβη σε εκείνη και τον Γιεμέλια αφού σώθηκαν από τη θάλασσα. Ο Τσάρος έκλαψε και έλαβε τη συγχώρεσή τους. Ο Γιεμέλια και η Βαρβάρα παντρεύτηκαν στο νησί και έκαναν γάμο που δεν είχε ξαναγίνει. Κυβέρνησαν το βασίλειό τους και έζησαν ευτυχισμένοι για πάντα.

 

Διαβάστε τα άρθρα για τη λαογραφία

Δείτε τα βίντεο που ετοιμάσαμε



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved