Πλατεία Αριστοτέλους

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ

ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ-ΠΛΑΤΕΙΑ

Πλατεία Αριστοτέλους: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η οδός Αριστοτέλους ξεκινά από την εκκλησία του αγίου Δημητρίου για να φτάσει στη θάλασσα. Ένας μέρος αυτού του αστικού άξονα ήταν πλατεία. Σήμερα συνηθίζουμε να ονομάζουμε πλατεία Αριστοτέλους όλη αυτή ην έκταση μέχρι το λιμάνι.

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ: ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Μέρος του Νέου Σχεδίου της πόλης της Θεσσαλονίκης ήταν ο σχεδιασμός της οδού Αριστοτέλους. Μιλώντας για αυτό το σχεδιασμό αναφέρουμε το οικιστικό σχέδιο. Σε αυτό εντάσσονται τα οικήματα που βρίσκονται από τη μία και από την άλλη πλευρά της Αριστοτέλους.

Αφορμή για το σχεδιασμό του Νέου Σχεδίου ήταν η πυρκαγιά της 18ης Αυγούστου 1917, με το νέο ημερολόγιο. Κατέστρεψε ένα μεγάλο μέρος της πόλης. Το σημερινό κέντρο της Θεσσαλονίκης καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό. Συνολικά 9.500 οικοδομές καταστράφηκαν και έμεινα άστεγοι 73.000 κάτοικοι. Ανάμεσα σε αυτά ήταν εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία, τράπεζες. Ακόμη διοικητικές υπηρεσίες, σημαντικά πνευματικά και θρησκευτικά ιδρύματα. Τέλος, γραφεία εφημερίδων, ιστορικά και αρχαιολογικά μνημεία. Αυτά ήταν δείγματα της λαϊκής μακεδονίτικης αρχιτεκτονικής και των σύγχρονων ρευμάτων ρομαντικού ρυθμού και art nouveau.

Αυτό το σχέδιο ανέλαβε να το εκτελέσει η κυβέρνηση Βενιζέλου με υπουργό συγκοινωνίας τον Αλέξανδρο Παπαναστασίου. Ο ρυθμός των εργασιών ήταν εντυπωσιακά γρήγορος, με δεδομένο ότι η Ελλάδα ήταν ακόμη σε πολεμικές διαμάχες.

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ: Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ

Εκτός από το προσωπικό ενδιαφέρον του Παπαναστασίου είχαμε και το επιστημονικό. Αυτοί που ανέλαβαν να σχεδιάσουν το νέο χάρτη ήταν τα μέλη της ειδικής ομάδας πολεοδομικού σχεδιασμού. Αυτός που ξεχώριζε ήταν ο Ερνέστ Εμπράρ, μέλος της αρχαιολογικής υπηρεσίας της Γαλλικής Στρατιάς της Ανατολής.

Πλατεία Αριστοτέλους

Αυτό το σχέδιο που πρότεινε ο Εμπράρ και η ειδική ομάδα δεν εφαρμόστηκε ποτέ έτσι ακριβώς όπως σχεδιάστηκε. Ένα μέρος του σχεδίου ήταν και η οδός Αριστοτέλους. Βλέπουμε τον οικιστικό χώρο αυτής της οδού να ακολουθεί πιο πιστά το σχεδιασμό της επιτροπής. Κάτι που δε συνέβαινε σε άλλα μέρη του κέντρου της πόλης.

Εκεί που βρήκε εμπόδια η εφαρμογή αυτού του σχεδίου ήταν τα στενά οικονομικά εμπόδια και οι παρασκηνιακές ενέργειες. Αυτό μπορούμε να το δούμε ξεκάθαρα στην οδό Αριστοτέλους. Η σημερινή τεράστια πλατεία δεν έχει αυτόν τον ενιαίο αρχιτεκτονικό χαρακτήρα που θα περιμέναμε. Τα κτήρια εποχής δίνουν ένα χρώμα. Αυτό όμως διακόπτεται από πιο μοντέρνα κτήρια που σπάνε την εικόνα εκείνης της εποχής. Όμως αυτές οι ελλείψεις δεν είναι ικανές να αλλοιώσουν τόσο πολύ το αρχιτεκτονικό στιλ που ήθελε να δώσει ο Εμπράρ.

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ: ΑΠΟ ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ

Κάποιος ξεκινά από την ορεινή Θεσσαλονίκη. Πιο πάνω από την Άνω Πόλη. Από τα κάστρα. Είναι έτοιμος να πάρει το πλοίο και να φύγει. Ψάχνει να βρει καλύτερη τύχη, σε μία άλλη πόλη. Έχει πάρει τα απολύτως απαραίτητα. Τα υπόλοιπα τα αφήνει εδώ μαζί με τις αναμνήσεις. Κατεβαίνει με ένα σακίδιο στον ώμο. Φτάνει στην οδό Ολυμπιάδος. Παίρνει ένα δρόμο και κατηφορίζει προς την οδό Κασσάνδρου. Δεξιά είναι το υδραγωγείο. Πιο κάτω, αριστερά, η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου. Του προστάτη της πόλης.

Πλατεία Αριστοτέλους

Ένα-ένα συναντά τα ιστορικά μνημεία. Λες και είναι εμπόδια για να μην το αφήσουν να φύγει. Μνήμες, Ιστορία, πάθη, έρωτες, συναντήσεις, η ζωή του. Θα τα αφήσει όλα πίσω του. Μπορεί να το κάνει;

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ: ΕΝΑ ΠΑΖΛ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Το κάθε ένα από αυτά τα μνημεία έχει τη δική του ιστορία. Κάθε ιστορία είναι ένα κομμάτι της ιστορικής διαδρομής αυτής της πόλης. Το παλιό δημοτικό σχολείο και, πίσω, το υδραγωγείο. Αφήνει αριστερά την Αίγλη. Βλέπει την εκκλησία του αγίου Δημητρίου. Θα βρει τη Ρωμαϊκή Αγορά. Πιο κάτω η παιδική χαρά που σχετίζεται με τις Μαγεμένες, αριστερά η εκκλησία του αγίου Νικολάου του Τρανού. Κολλητά με αυτή το σπίτι που γεννήθηκε ο ποιητής Μανώλης Αναγνωστάκης.

Στη συνέχεια το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου. Είναι ανάμεσα στην εκκλησία της Παναγίας Χαλκέων και του παλιού χαμάμ ή Μπέη Χαμάμ. Τα βήματά του τον οδηγούν στο κάτω μέρος της Αριστοτέλους. Νεοκλασικά κτήρια, δεξιά και αριστερά. Έχουν γίνει σπίτια, γραφεία ή δημόσιες υπηρεσίες. Ανάμεσά τους η οικία Τέλλογλου, ο κινηματογράφος Ολύμπιον και το ξενοδοχείο Ηλέκτρα Παλάς.

Είναι κουρασμένος. Όχι από το περπάτημα αλλά από το συναίσθημα. Κάθε γωνιά και Ιστορία, αυτή που θα ανακαλύψουμε μαζί. Κάθεται σε ένα παγκάκι δίπλα από το άγαλμα του Αριστοτέλη. Στο χώρο που ήταν η πλατεία Αριστοτέλους. Θα φύγει; Το σκέφτεται. Ο μαγνήτης της πόλης δεν τον αφήνει. Το σκέφτεται ξανά.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved