Θεσσαλονίκη

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η πόλη της Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε από τον Κάσσανδρο το 316 ή 315 π.Χ. Της έδωσε το όνομα της γυναίκας του. Ήταν ετεροθαλής αδερφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η Πέλα, η πρωτεύουσα της Μακεδονίας, εγκαταλείφθηκε. Και ο λόγος, ήταν ότι δεν είχε πρόσβαση στη θάλασσα, αντίθετα με τη Θεσσαλονίκη.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ 

Δε θα ανατρέξουμε στην ιστορία αυτής της πόλης σε αυτό το σημείωμα. Θέλουμε να σας προτείνουμε μία ιστορική ανάγνωση. Για περισσότερα από 2.000 χρόνια, η Θεσσαλονίκη είχε θεμελιώδη ρόλο για τη Βόρεια Ελλάδα και την περιοχή των Βαλκανίων. Όλα αυτά τα χρόνια η Θεσσαλονίκη προσφέρεται σε αυτόν που τη χειρίστηκε περισσότερο. Αυτοί που το χειρίστηκαν ήταν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της. Εξαιτίας αυτού το πρόσωπο αυτής της πόλης αλλάζει συνεχώς.

Είναι αυτονόητο ότι η Θεσσαλονίκη είναι τελείως διαφορετική από ότι ήταν πριν από μερικά χρόνια. Αυτό που βλέπουμε είναι μια διαχρονική εικόνα μιας πόλης που συνεχώς εξελίσσεται και μεγαλώνει. Η παρατήρηση των στοιχείων του αστικού τοπίου είναι μια οπτική αναφορά στην ιστορία της. Αυτό μπορεί να γίνει με μια βόλτα στο κέντρο και τις γειτονιές αυτής της πόλης.

Θεσσαλονίκη

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΕΝΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑ

Θα επιχειρήσουμε αυτή τη βόλτα με την κάμερά μας. Τα βίντεοκλιπ και τις φωτογραφίες που θα σας παρουσιάσουμε, θα είναι ένα ερέθισμα. Μπορείτε να κάνετε το ίδιο αν θέλετε. Τα κείμενα που θα συνοδεύουν αυτά τα οπτικοακουστικά δεδομένα θα είναι προϊόν της έρευνάς μας. Αλλά και πάλι, αυτή η έρευνα μπορεί να επεκταθεί από εσάς. Αυτό μπορεί να γίνει εάν κάποιο από αυτά θα κεντρίσει το ενδιαφέρον σας και θα ξυπνήσει την ανάγκη για περαιτέρω αναζήτηση.

Ως εισαγωγή παρουσιάζουμε μία γενική εικόνα της Θεσσαλονίκης. Όπως δείχνουμε μία φωτογραφία ενός άνδρα, μία γενική άποψη. Στη συνέχεια θα δείξουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Με την ίδια λογική θα δείξουμε και τη Θεσσαλονίκη. Σα μία γυναίκα που εμφανίζεται μπροστά μας. Συνιστάται σε εμάς. Το βλέπουμε και το παρατηρούμε. Στη συνέχεια ανακαλύπτουμε αυτά τα στοιχεία της που μας ενδιαφέρουν περισσότερο. Επιπλέον, την αγαπάμε, τη φροντίζουμε, τη βάζουμε στον προσωπικό μας χώρο.

Ας τη δούμε από ψηλά και από απόσταση. Πριν μπούμε στο σώμα της. Να γίνουμε ένα μαζί της. Να την παρατηρήσουμε, να τη μελετήσουμε. Σεβαστείτε την και προσέξτε να μην την πληγώσετε. Καλό ταξίδι σε αυτή την οπτική περιπέτεια.

ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΟΔΩΝ

ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved