Τσάμη Καρατάσιου;

ΤΣΑΜΗ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ;

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΕΝΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΟ ΛΑΘΟΣ;

Τσάμη Καρατάσιου;: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Μπαίνοντας από την βορειοανατολική είσοδο της πόλης θα βρούμε το στρατόπεδο, είναι σωστό Τσάμη Καρατάσιου; Η οδός Στρατού που περνά μπροστά από το στρατόπεδο οδηγεί στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου όπου τελειώνει το στρατόπεδο. Ας μείνουμε προσωρινά στην ονομασία του. Είναι σωστό να το λέμε Τσάμη Καρατάσιου;

ΤΣΑΜΗ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ;: ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΤΥΧΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Το στρατόπεδο Τσάμη Καρατάσιου είναι αφιερωμένο στο μακεδονομάχο οπλαρχηγό Τσάμη Καρατάσιο; Αν διαβάσουμε λίγο την νεότερη ιστορία της Ελλάδας θα δούμε ότι δεν υπήρξε κάποιος τέτοιος αγωνιστής, αλλά ο Τσάμης Καρατάσος ήταν υπαρκτό πρόσωπο και σημαντική προσωπικότητα στο μακεδονικό αγώνα.

Ο Δημήτριος ή Τσάμης Καρατάσος (Στενήμαχος Ημαθίας, 1798 – Βελιγράδι, 1861) ήταν Έλληνας οπλαρχηγός της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 που έδρασε στην περιοχή της Νάουσας. Αργότερα έγινε υπασπιστής του Όθωνα. Έγινε γνωστός και με το προσωνύμιο Γερο-Τσάμης, κατά την δράση του στην Χαλκιδική, την περίοδο της Μακεδονικής επανάστασης του 1854.

Ο Δημήτριος Καρατάσος ήταν γιος του επίσης αγωνιστή Αναστάσιου Καρατάσου που πρωτοστάτησε ως οπλαρχηγός. Γεννήθηκε το 1798 στο Διχαλεύρι (σημερινή Στενήμαχο), του νομού Ημαθίας. Κατά την Ελληνική Επανάσταση του 1821, έλαβε μέρος νεότατος, ακολουθώντας τον πατέρα του, πολεμώντας πρώτα στη Νάουσα και μετά την καταστροφή της, στη Στερεά Ελλάδα. Το 1828, ήταν από τους βασικούς πρωταγωνιστές στη Στερεά Ελλάδα, εναντίον των οθωμανικών δυνάμεων.

Ήταν, όπως κι ο πατέρας του, οπαδός της ελληνοσερβικής συμμαχίας, με σκοπό την αποτίναξη της οθωμανικής επικυριαρχίας. Μετά την ίδρυση του Ελληνικού κράτους, ο Τσάμης Καρατάσος συνέχισε τις προσπάθειες για την απελευθέρωση της Μακεδονίας. Συμμετείχε αργότερα στη νέα επανάσταση της Χαλκιδικής, το 1854, της οποίας και ήταν ένας από τους βασικούς υποκινητές. Σε αυτόν τον αγωνιστή είναι αφιερωμένο το στρατόπεδο Τσάμη Καρατάσιου.

Τσάμη Καρατάσιου;

ΤΣΑΜΗ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ;: ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΟΣ

Αναλαμβάνοντας ο Όθωνας βασιλιάς της Ελλάδας και εκτιμώντας την μεγάλη του προσφορά τον προσέλαβε υπασπιστή του. Το 1847 όταν χρειάστηκε να του δοθεί επίσημο διαβατήριο για την επίσκεψη περιοχών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, μεταξύ των οποίων και την Κωνσταντινούπολη. Ο τότε πρέσβης της Υψηλής Πύλης στην Αθήνα, Κωστάκης Μουσούρος, αρνήθηκε να του χορηγήσει με το αιτιολογικό ότι ήταν persona non grata.

Αυτό θεωρήθηκε προσβολή στο πρόσωπο του βασιλιά Όθωνα όπου σε επικείμενη δεξίωση των Ανακτόρων, που παρευρέθη ο Κωστάκης Μουσούρος, κατόπιν πρόσκλησης, ο Όθωνας τον επιτίμησε έντονα παρουσία όλων. Με υποκίνηση τότε του παριστάμενου Άγγλου πρέσβη Λάιον, ο Κωστάκης Μουσούρος αποχώρησε από τη δεξίωση όπου και ξέσπασαν τα λεγόμενα Μουσουρικά που είχαν ως επακόλουθο τη διακοπή για ένα περίπου έτος των διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών.

Παρόλα αυτά την περίοδο 1844-1853, ο Καρατάσος ταξίδευσε στις Σερβικές κοινότητες της Τεργέστης και των Σκοπίων, με σκοπό να βρει υποστήριξη για τον κοινό σκοπό. Οι διαβουλεύσεις του, ήταν ημιεπίσημες, προσπαθώντας έτσι να διερευνήσει και να καλλιεργήσει κλίμα συνεργασίας, στη σφαίρα της μυστικής διπλωματίας.

ΤΣΑΜΗ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ;: Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ

Οι επαναστάσεις των Μακεδόνων είχαν την υποστήριξη του Όθωνα. Πίστευε ότι η απελευθέρωση της Μακεδονίας και άλλων περιοχών της Ελλάδας είναι δυνατή, ελπίζοντας σε Ρωσική στήριξη. Η επανάσταση, όμως απέτυχε, δημιουργώντας εντάσεις στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις τα προσεχή χρόνια.

Ο Καρατάσος ήταν πεπεισμένος ότι μόνο η ελληνοσερβική συμφωνία θα μπορούσε να επιταχύνει τη διαδικασία αποχώρησης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας από τα Βαλκάνια. Το 1859 άρχισε να δημοσιεύει τις προτάσεις του σε άρθρα εφημερίδας. Προσπαθούσε να προσεγγίσει τους εκπροσώπους των σερβικών κοινοτήτων στην Ελλάδα, προκειμένου να τον υποστηρίξουν και να το βοηθήσουν στο σκοπό του. Ο Όθωνας ήταν θετικός και επικροτούσε αυτές τις επαφές.

Τσάμη Καρατάσιου;

Έτσι το 1861, μετέβη στο Βελιγράδι για να υπογράψει την πρώτη επίσημη συμφωνία ανάμεσα στις δύο χώρες. Κατά την παραμονή του εκεί, πέθανε υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες (πιθανόν από κάποια αρρώστια;), ενώ σχεδίαζε κοινή εξέγερση Ελλήνων και Σέρβων. Μετά από μερικούς μήνες, ο Όθωνας αποπέμφθηκε από τις Μεγάλες Δυνάμεις, κυρίως των Άγγλων, λόγω λαϊκής εξέγερσης που υποκίνησαν οι ίδιες. Έτσι η ελληνοσερβική συμμαχία, έπρεπε να περιμένει 25 χρόνια, μέχρι να υπογραφεί η πρώτη συμφωνία το 1887, από τον Έλληνα πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη και το Σέρβο ομόλογό του.

ΤΣΑΜΗ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ;: ΤΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ

Μαρτυρίες αναφέρουν ότι στρατιωτικές εγκαταστάσεις υπήρχαν σε μικρή έκταση του πρώην στρατοπέδου Τσάμη Καρατάσιου, στη δυτική πλευρά. Εντοπίζονται τη χρονική περίοδο 1915-1917, στο πλαίσιο της παρουσίας της συμμαχικής στρατιάς Entente Cordiale. Αυτές οι εγκαταστάσεις ήταν ένα πολύ μικρό μέρος μιας πολύ μεγάλης έκτασης που είχε καταλειφθεί από τις συμμαχικές δυνάμεις και χρησίμευαν για τις ανάγκες του συμμαχικού στρατού.

Επανέρχεται όμως το θέμα: γιατί το στρατόπεδο ονομάζεται Τσάμη Καρατάσιου; Αυτό που ξέρουμε είναι ότι σε μια περιοχή του Ολύμπου λειτουργούσε ένα κέντρο εκπαίδευσης. Αυτό συνέβαινε περιοδικά, δεν ήταν μόνιμο κέντρο. Η λειτουργία του ήταν να εκπαιδεύουν τους μακεδονομάχους. Για να έχουν δική τους επικοινωνία το έλεγαν Καρατάσιο. Ο λοχαγός του ελληνικού στρατού, Ιωάννης Ευαγγελόπουλος, ήταν ο διοικητής του.

Πολύ πιθανόν είναι ο συνδυασμός. Καρατάσος ο οπλαρχηγός και Καρατάσιο το κέντρο εκπαίδευσης. Και τα δύο αναφέρονται στο μακεδονικό αγώνα. Άρα δίδεται μια μεγαλύτερη έμφαση σε αυτό το μέρος της ιστορίας. Πιθανό είναι βέβαια να έχει γίνει αναγραμματισμός, όπως έχει συμβεί πολλές φορές σε τοπωνύμια ή σε ονομασίες. Δυστυχώς δεν έχουμε περισσότερες πληροφορίες για να ξεδιαλύνουμε το θέμα.

Επιστροφή στο Στρατόπεδο Τσάμη Καρατάσιου

 

Διαβάστε τα άρθρα που αναφέρονται στην ιστορία

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved