Vinyl Celluloid

Η γωνιά του «Φιλμ Νουάρ», όπου κάνουν παρέα το πεντάγραμμο με τη μονταζιέρα…

Από το MTVστη μεγάλη οθόνη

Η ανάγνωση των συζητήσεων που απλώνονται στα σχόλια των διάφορων διαδικτυακών δημοσιεύσεων μπορεί να καταλήξει στο βαθμό της διαστροφικής εμμονής. Δηλαδή, σίγουρα δεν μπορεί να θεωρηθεί φυσιολογικό το να κάνεις scrolldownμε ανυπομονησία προκειμένου να συναντήσεις την απάντηση του χρήστη Gothbuster 11 στην μπηχτή που άφησε ο χρήστης Dead Can Walk. Κι όμως υποκύπτω κάθε φορά σ’ αυτή την παρόρμηση για χάσιμο χρόνου με την ίδια ευκολία που πετάγομαι να κοιτάξω απ το ματάκι της πόρτας κάθε φορά που ακούω καυγά στο διάδρομο.

Με αφορμή λοιπόν την πρόσφατη ανακοίνωση της συμμετοχής του Γιώργου Λάνθιμου στο Διαγωνιστικό Τμήμα του επερχόμενου Φεστιβάλ των Καννών, αναζωπυρώθηκαν εκ νέου οι διαδικτυακές κονταρομαχίες γύρω από την αξία του Έλληνα σκηνοθέτη, καθηλώνοντας με μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή μου. Η συζήτηση μπορεί να χαρακτηριστεί οριακά εποικοδομητική όταν αυτή περιστρέφεται γύρω από την τεχνική και το θεματολογικό μοτίβο του Λάνθιμου. Ωστόσο, είναι ζήτημα χρόνου κάποιος εξυπνάκιας να επικαλεστεί τα βίντεο κλιπ της Βανδή για να ξεφύγει η κουβέντα κι εγώ να φορέσω ένα σαρδόνιο χαμόγελο ευχαρίστησης.

vinyl celluloid tefxos 101 foto2

Εκεί ακριβώς θα ξεκινήσει η ατέρμονη κουβέντα που εννοείται ότι δεν πρόκειται να καταλήξει πουθενά. Κεντρικό της θέμα το κατά πόσο ο εκάστοτε καλλιτέχνης έχει το δικαίωμα να καταπιάνεται με αντικείμενα που το κοινό του θεωρεί ξεφτίλα. Δικαιούται λοιπόν ο Λάνθιμος, που σκηνοθέτησε το «Θέλεις ή δε θέλεις» του Σάκη Ρουβά (λες και ο άνθρωπος σκηνοθέτησε τον «Θρίαμβο της Θέλησης»), να συγκαταλέγεται στην αφρόκρεμα των auteurs; Βεβαίως, δεν θα λύσουμε εδώ αυτό το ζήτημα, παρά μόνο θα θυμηθούμε κάποιους σκηνοθέτες που ξεκίνησαν την καριέρα τους από το χώρο του μουσικού βίντεο κλιπ.

Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του Ντέιβιντ Φίντσερ. Ο δημιουργός του υπέροχου «Gone Girl», πριν ακόμη καταπιαστεί με το «Seven» και το «Fight Club», έχτιζε τη φήμη του διαπρέποντας ως σκηνοθέτης μουσικών βίντεο κλιπ και μάλιστα κατά την πολύ ευαίσθητη περίοδο των eighties, με την όποια στιλιστική αμαρτία αυτό συνεπάγεται . Ο Φίντσερ συνεργάστηκε με ουκ ολίγες μουσικές περσόνες της ποπ όπως η Μαντόνα, o Μάικλ Τζάκσον, o Μπίλι Άιντολ, o Στινγκ, ενώ σίγουρα πρέπει να του απευθύνουμε τα εύσημα για το αλησμόνητο βίντεο κλιπ του “Freedom”, με τον Τζορτζ Μάικλ να βρίσκει ιδανική παρέα στην dream team των top models της εποχής.

vinyl celluloid tefxos 101 foto3

Ο Μισέλ Γκοντρί είναι ένας δεξιοτέχνης εικονοκλάστης, που ξεκίνησε την καριέρα του γυρίζοντας τα βίντεο της γαλλικής μπάντας στην οποία συμμετείχε, μέχρι να τον ανακαλύψει η Μπιορκ και να τον καλέσει στην υπηρεσία της. Στη συνέχεια, ο δημιουργός της «Αιώνιας Λιακάδας ενός καθαρού μυαλού» είχε την ευκαιρία να πειραματιστεί με διάφορα κινηματογραφικά δακτυλουργικά τρικ μέσω των βίντεο κλιπ για ένα ευρύ πελατολόγιο, από τους ChemicalBrothersκαι το αριστοτεχνικό «StarGuitar» μέχρι την Κάιλι Μινόγκ και το «Comeintomyworld», το οποίο είναι ένα είδος οπτικής λούπας, πριν μεταπηδήσει στο χώρο του κινηματογράφου. Εκεί, η αλήθεια είναι ότι μάλλον τα καταφέρνει καλύτερα όταν αναλαμβάνει να οπτικοποιήσει αυτά που οραματίζονται δαιδαλώδεις εγκέφαλοι τύπου Τσάρλι Κάουφμαν.

Την ίδια περίοδο με τον Γκοντρί, ξεκίνησε την καριέρα του κι ένας άλλος βιρτουόζος των βίντεο κλιπ, ο Σπάικ Τζόνζι, ο οποίος αρχικά είχε μάθει να χειρίζεται την κάμερα για να αποτυπώνει σε βίντεο τα κόλπα των σκεϊτάδων και bmx-άδων φίλων του. Ο Τζόνζι, oοποίος κάνει μια αξιοπρεπή πορεία ως σκηνοθέτης ταινιών μεγάλου μήκους, όπως μας απέδειξε τόσο με το «Στο μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς» όαο και με το πρόσφατο και πολύ όμορφο «Her», είχε ήδη καθιερωθεί ως ένας από τους πιο ικανούς βιντεοκλιπάδες μέσα από τις δουλειές του για τους TenaciousD, Fatboy Slim, Μπιορκ, Notorious B.I.G. και πολλούς άλλους. Βέβαια, θα μπορούσε να είχε κρεμάσει τα παπούτσια του ως δημιουργός τη στιγμή που ολοκλήρωσε το φρενήρες βίντεο κλιπ του «Sabotage» των Beastie Boys!

vinyl celluloid tefxos 101 foto4

Προφανώς και δεν προσπαθώ να πείσω κανέναν για την αξία του Λάνθιμου, χρησιμοποιώντας την αντιπαραβολή του με τους παραπάνω σκηνοθέτες ως επιχείρημα. Και εννοείται ότι ο Λάνθιμος δεν χρειάζεται εμένα ή το χρήστη Gothbuster 11 για υποστηρικτές. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα βίντεο κλιπ, σε αντίθεση με ό,τι μπορεί να πιστεύουν οι φονταμενταλιστές της 7ης τέχνης, μπορούν κάλλιστα να λειτουργήσουν ως πεδίο ξεδιπλώματος του εκάστοτε σκηνοθετικού ταλέντου και δημιουργίας πραγματικών κομψοτεχνημάτων, άσχετα με το αν αυτά επενδύουν οπτικά τα κομμάτια  του κάθε Σάκη Ρουβά.

Αλέξανδρος Παπαγεωργίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved