Εντερικό μικροβίωμα

ΕΝΤΕΡΙΚΟ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑ

ΙΑΤΡΙΚΗ

ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Εντερικό μικροβίωμα: γράφει ο Αντώνης Καράγιωργας*

Μια χρήσιμη σούμα, για το εντερικό μικροβίωμα. Έχουμε κι εμείς τις εμμονές μας. Εξάλλου κανείς δεν είναι τέλειος…

ΕΝΤΕΡΙΚΟ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑ: Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ

Δεν είμαστε ακόμη σίγουροι πόσο καλό κάνουν τα προβιοτικά και ποια. Περισσότερο σίγουροι είμαστε για τα προϊόντα ζύμωσης (Kimtchi, combucha, τυριά).

Είναι ένα σύστημα που δέχεται διατροφικά και συναισθηματικά σινιάλα.

Τα τελευταία 5-10 χρόνια ξαναανακαλύψαμε την αρχαία σοφία του Ιπποκράτη. Είναι αλήθεια ότι μας είχε μπερδέψει ο αναγωγισμός του Descart. Είχαμε χωρίσει τον εγκέφαλο από το σώμα και το έντερο.Θα καταλάβουμε πολλές από τις αιτίες νόσων, όπως το μεταβολικό σύνδρομο, τον καρκίνο κλπ, όταν θα καταλάβουμε την πολυπλοκότητα των συστημάτων του εντέρου.

ΕΝΤΕΡΙΚΟ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑ: Η ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ

Όποια συναισθηματική κατάσταση έχουμε στο κεφάλι μας, αυτή απεικονίζεται σε μια έκφραση στο πρόσωπό μας. Η ίδια αντανάκλαση γίνεται και στο επίπεδο του εντέρου. Γίνονται αλλαγές στην ροή του αίματος, αλλαγές στην περίσταλση των μυών, στις αλλαγές των εκκρίσεων των οξέων ή της βλέννας και επίσης αλλαγές στο οικοσύστημα των μικροβίων.

Εντερικό μικροβίωμα

Αυτή είναι η πορεία από τα πάνω στα κάτω. Όμως υπάρχει και η αντίστροφη πορεία. Δηλαδή, τα νευρικά και ενδοκρινικά κύτταρα του εντέρου, μέσω του πνευμονογαστρικού ή της συστηματικής κυκλοφορίας ή ακόμη και τα μικρόβια, στέλνουν στον εγκέφαλο μόρια (ορμόνες νευροενεργητικπύς μεταβολίτες).

Ο θυμός, η ανησυχία, η κατάθλιψη μπορεί να ξεκινάν από τον εγκέφαλο αλλά μεταφέρονται στο έντερο. Πριν 10 χρόνια νομίζαμε ότι όλα γίνονται από τον εγκέφαλο. Ποτέ δεν είχαμε σκεφτεί τον δυναμικό ρόλο των μικροβίων, σε αυτές τις εκλεπτυσμένες νευροβιολογικές ψυχιατρικές θεωρίες.

Τώρα πλέον αναπτύσσουμε σταδιακά μια διαφορετική άποψη για τα συναισθήματα. Κι όμως όλες αυτές οι θεωρίες έχουν προϋπάρξει στην Αγιουβερδική Ιατρική, στην Ιπποκρατική ιατρική, στην παραδοσιακή κινέζικη Ιατρική. Παρόλα αυτά εμείς τυφλωθήκαμε στην Αναγέννηση και δεν τις προσέξαμε, ενώ τώρα επιστρέφουμε και ενσωματώνουμε αυτές τις ολιστικές θεωρίες.

Βλέπετε δεν υπήρξαμε πολύ επιτυχείς στην προσπάθειά μας να αναπτύξουμε θεραπείες για την κατάθλιψη. Εδώ και δεκαετίες έχουμε ανακαλύψει το χημικά μόρια που στοχεύουν την σεροτονίνη. Το ίδιο συνέβη και με το άγχος και στρεφόμαστε σε ολιστικές θεραπείες, όπως η γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία, ή η μείωση του στρες χρησιμοποιώντας το σώμα: αναπνοές, κίνηση του διαφραγματος. Και ακολουθεί η Διατροφική Ψυχιατρική.

Υποδοχείς για κάποια θεραπευτικά μόρια, (π.χ. των μανιταριών) που υπάρχουν στον εγκέφαλο, φαίνεται να υπάρχουν τόσο στα επιθηλιακά κύτταρα του εντέρου όσο και στα βακτήρια του μικροβιώματος.

*Ο Αντώνης Καράγιωργας είναι βοχημικός.

 

Διαβάστε τα άρθρα για την ιατρική

δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved