Η οδύσσεια του μετρό

Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΕΛΟΣ

Η οδύσσεια του μετρό: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Κανονικά θα έπρεπε την λέξη οδύσσεια να την βάλουμε σε εισαγωγικά αφού δεν έχει να κάνει με το ταξίδι και τις περιπέτειες του Οδυσσέα. Αν την οδύσσεια του Μετρό παρακολουθούσε ο Οδυσσέας θα είχε σκίσει τα ιμάτιά του, οπότε ξεχνάμε τα εισαγωγικά. Από την τρύπα του Κούβελα και την χρηματοδότηση του FM100 έχουν περάσει περισσότερο από 30 χρόνια. Μακέτα με μακέτα το έργο προχωράει και θα τελειώσει κάποτε. Πότε όμως;

Η οδύσσεια του μετρό: Οι εξαγγελίες

«Σε λίγο το μετρό θα είναι έτοιμο», πόσες φορές οι Θεσσαλονικείς δεν άκουσαν αυτή την φράση; Αν κάποιος είχε γεννηθεί την ημερομηνία που έγινε η περίφημη τρύπα του Κούβελα, τότε Δημάρχου του Δήμου Θεσσαλονίκης, τώρα θα ήταν στην μέση της επαγγελματικής καριέρας του. Ένας που θα έπιανε δουλειά εκείνη την χρονιά τώρα θα ετοιμαζόταν για την σύνταξη.

Η οδύσσεια του μετρό

                 Ο σταθμός στα Πανεπιστήμια

Και όμως, η οδύσσεια του μετρό δεν έχει τέλος. Μακέτες, εξαγγελίες, πολιτιστικές καταστροφές, καθυστερήσεις, αποζημιώσεις στους εργολάβους, επικοινωνιακά τερτίπια, πρόεδροι ήρθαν και έφυγαν, κυβερνήσεις έπεσαν και ήρθαν άλλες, η μετροχελώνα που φτιάχνει το μετρό δεν λέει να βάλει ένα τέλος. Μας είπαν ότι τέλη Νοεμβρίου 2024 θα λειτουργεί το μετρό. Θα τραγουδήσει ο Σαββόπουλος, μετά ο Ρέμος. Και μείς περιμένουμε.

Η οδύσσεια του μετρό: Η καταστροφή μιας πόλης

Πρώτα οι τρύπες, μετά οι λαμαρίνες. Μια μόνιμη εικόνα που θύμιζε πόλη τριτοκοσμική. Τα μαγαζιά έκλειναν γιατί οι λαμαρίνες τα έκρυβαν. Η ταλαιπωρία στους δρόμους απίστευτη. Η διαδρομή από τον Βαρδάρη μέχρι την Μαρτίου φτάνει στη μία με μιάμιση ώρα. Ωραιοποιήσεις: οι λαμαρίνες φιλοξένησαν εξυπνίστικα σχέδια, γραφιστικές υποσχέσεις για το πιο σύγχρονο μετρό. Η πραγματικότητα: βλέπουμε τις λαμαρίνες να φεύγουν, μετά από 25 χρόνια, να ρετουσάρουν τα πεζοδρόμια, να φτιάχνουν μακέτες για το σύγχρονο μετρό και λίγες μέρες πριν να εγκαινιαστεί ακόμα φτιάχνουν τις εισόδους και σκάβουν!

Η οδύσσεια του μετρό

               Ο σταθμός στον Βαρδάρη

Οι φωτογραφίες είναι από τρεις σταθμούς στο κέντρο: Πανεπιστήμια, Βενιζέλου, Βαρδάρης. Η οδύσσεια του μετρό θα μπορούσε να ήταν ένα τραγικό έργο ή, καλύτερα, μια τραγική κωμωδία. Και στις δύο περιπτώσεις αυτοί που θα κλαίνε είναι οι πολίτες που βλέπουν να ρέει άφθονο το χρήμα για ένα έργο που δεν λέει να τελειώσει. Πολύ περισσότερο, έχει ταλαιπωρήσει και καταστρέψει μια ολόκληρη πόλη.

Η οδύσσεια του μετρό: Οι φταίχτες

Για όλα αυτά φταίνε αυτοί. Ναι, αλλά ποιοι είναι οι «αυτοί»; Αυτοί που παίρνουν την εξουσία, οι εργολάβοι, η διοίκηση του Μετρό; Όπως συνηθίζει να λέει ο συνάδελφος και φίλος, Γιώργος Τούλας, η Θεσσαλονίκη είναι μια παρατημένη κόρη. Δεν συμφωνώ 100%. Είναι, αυτό είναι γεγονός, αλλά γιατί δεν αλλάζει η μοίρα της;

Η οδύσσεια του μετρό

Ο σταθμός στην Βενιζέλου

Γιατί παρακολουθούμε την οδύσσεια του μετρό σαν αυτό να συμβαίνει σε μια άλλη πόλη και όχι σε αυτή που ζούμε; Γιατί δεν διεκδικούμε το αυτονόητο; Η Θεσσαλονίκη γιατί να φαντάζει σαν μια τριτοκοσμική πόλη, σε σχέση με την Αθήνα; Πότε, επιτέλους, θα πάρουμε πρωτοβουλία και θα διεκδικήσουμε ένα παρόν και ένα μέλλον που αξίζει σε αυτή την πόλη;

Η οδύσσεια του μετρό

                   Ο σταθμός στον Βαρδάρη

Ερωτήματα που δεν έχουν απάντηση όσο κάνουμε υπομονή, όσο λέμε «δεν βαριέσαι» ή «έχει ο θεός». Ξεχάσαμε ότι μαζί με την Αθηνά θα πρέπει να κινήσουμε και εμείς το χέρι μας, σύμφωνα με την ρήση των αρχαίων Ελλήνων. Ουσιαστικά σε αυτή την απάθεια πατάνε όσοι κάνουν μπίζνες στην πλάτη του θεσσαλονικιώτικου λαού.

Η οδύσσεια του μετρό: Οι αντιδράσεις

Θα έρθει ο άρχοντας από τας Αθήνας και θα μοιράσει καλούδια: τραγουδάκια, παράτες, παχιά λόγια. Όπως ο Αλέξης έμπαινε στην μακέτα. Μαζί του θα είναι και η Μενδώνη που θα είναι περήφανη που έκανε το αρχαιολογικό ατόπημα, να κόψει τα αρχαία και μετά να τα συναρμολογήσει, αν και είναι αρχαιολόγος. Και όλα καλά.

Ποιος είναι ο ρόλος του Δήμου Θεσσαλονίκης; Ποιες είναι οι αντιδράσεις του Δημάρχου; Τι φοβάται και ποιεί την νήσσα, όπως ο προκάτοχός του; Σε πιάνει ταραχή και, σαν ένα άλλος Οδυσσέας, ακολουθείς την οδύσσεια του μετρό που δεν βλέπεις να έχει τέλος. Παντού, σε αυτό το ταξίδι, βλέπεις εικόνες που φωνάζουν τις λέξεις «απελπισία», «κατάντια», «εξαπάτηση», «κοροϊδία». Λέξεις που έχουν να κάνουν με την δική σου ζωή.

Η οδύσσεια του μετρό

                Ο σταθμός στην Βενιζέλου

Μήπως θα πρέπει να αντιδράσουμε; Με την καινούργια αναβολή να βγούμε στους δρόμους; Πως θα λειτουργήσει το μετρό χωρίς δοκιμαστικές διαδρομές, ενός χρόνου αν υπάρχει οδηγός και δεκαοχτώ μηνών αν λειτουργεί αυτόματα; Πως θα έχουμε εμπιστοσύνη στο μετρό αν αυτό δεν έχει δοκιμαστεί όσο πρέπει; Είναι κάποια θέματα που θα πρέπει να μας προβληματίσουν. Ο Νοέμβρης 2024 είναι κοντά. Είναι καιρός να αποφασίσουμε.

Φωτογραφίες: Γιάννης Φραγκούλης

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Αυξήσεις στον Δήμο Νεάπολης-Συκεών

Μουσών Κοινοπραγία

Flyover

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved