Παιδική χαρά

ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΕΝΑ ΝΕΚΡΟ ΚΥΤΤΑΡΟ

Παιδική χαρά: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Φωτογραφίες: Γιάννης Φραγκούλης

Παιδική χαρά, η χαρά του παιδιού, όπως το λέει και η ετυμολογία των δύο λέξεων. Είναι, όμως, μόνο για τα παιδιά; Όταν είναι κλειστές αυτό πονά μόνο τα παιδιά και όχι τους ενήλικες; Και ποιος είναι ο ρόλος τους; Σε αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε και να επικεντρώσουμε σε αυτή την μικρή παιδική χαρά που βρίσκεται ανάμεσα σε πολυκατοικίες.

Παιδική χαρά

Παιδική χαρά: Το τοπίο

Βαδίζεις την Αλεξάνδρου Παπαναστασίου, στις Συκιές. Στο ύψος του παρκινγκ, στην αρχή της οδού, αν κάνεις αριστερά, σχετικά με τον άξονα που περνά από το δημαρχείο, θα δεις κάποια παράξενα πράγματα.

Ο δρόμος που θα πάρεις είναι η Β. Σουλίνη. Στον αμέσως επόμενο δρόμο έχει κτιστεί ένα μεγάλο κτήριο που δεσπόζει την περιοχή, Σ suites, λέγεται και είναι όλο airbnb, η καινούργια μόδα του υπερτουρισμού που τείνει να κατακτήσει το αστικό τοπίο.

Η Σουλίνη είναι ένας κλασικός δρόμος αστικού πεδίου, όπως όλες οι άλλες που δεν έχουν κάποιο χρώμα. Αξίζει όμως να τη διαβούμε για να ανακαλύψουμε ίσως κάτι το καινούργιο, κάτι που θα είναι το ερέθισμα για να μιλήσουμε για κάποιο σημαντικό θέμα.

Παιδική χαρά

Παιδική χαρά: Η ανακάλυψη

Αριστερά μας το κτήριο του ΟΤΕ. Δεξιά και αριστερά πολυκατοικίες. Ο δρόμος στρίβει και εκεί καταλαβαίνεις ότι κάποτε, πριν 40 χρόνια ίσως, ήταν ένα μικρό ή μεσαίο ρέμα. Στις όχθες του πολυκατοικίες, νεότερες και παλιότερες, έδωσαν σάρκα και οστά στο όνειρο της εσωτερικής μετανάστευσης που ο Καραμανλής είχε εμπνευστεί.

Εκεί που ο δρόμος στρίβει και στενεύει παρουσιάζεται ένα διαφορετικό τοπίο. Οι πολυκατοικίες είναι παλιές, σε ένα παλιό οικόπεδο είχε φτιαχτεί μια παιδική χαρά. Την βλέπεις και είναι σα να ακούς τα γέλα των παιδιών, τις τσιριχτές φωνές της χαράς, τις κουβέντες των ενηλίκων. Τότε. Γιατί τώρα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Εγκατάλειψη.

Παιδική χαρά

Παιδική χαρά: Η συνάθροιση

Είναι απορίας άξιο τι φοβούνται αυτοί που διαχειρίζονται τον δημόσιο χώρο, οι δημαρχιακές αρχές, και συστηματικά αφήνουν να καταστρέφονται μόνα τους τα μέρη όπου, παλιότερα, συναθροίζονταν πολίτες και συνευρίσκονταν, τα έλεγαν και ο πόνος της ζοφερής πραγματικότητας μειωνόταν λίγο; Εύρισκε ο ένας στον άλλο μια κάποια παρηγοριά. Ίσως έπαιρναν κάποιες αποφάσεις, έβλεπαν την κοινωνία που ζούσαν με διαφορετικό μάτι και, ίσως, κατέληγαν να αλλάξουν κάτι.

Αυτός θα πρέπει να είναι ο λόγος, ο ένας, ο φόβος της αναβίωσης της αγοράς με την αρχαία έννοια. Ο δεύτερος είναι η ανάγκη να δημιουργηθούν νέα κέντρα συνάθροισης, αγορών, με την ίδια έννοια, αλλά και με την εμπορική. Όντως, σε πολύ μικρή απόσταση από αυτή την παρατημένη παιδική χαρά, υπάρχουν καφέ που προσφέρουν την συνεύρεση τόσο όσο το επιτρέπει ο σύγχρονος αστικός τρόπος ζωής.

Παιδική χαρά

Παιδική χαρά: Η συνύπαρξη

Όμως η πρακτική σε αστικούς χώρους που αναβίωσαν έχει δείξει άλλα θέματα, ας τα πούμε καινούργια, έτσι φαίνονται σε όσους δεν έχουν καταλάβει τίποτε από την κοινωνιολογική ανάλυση του λεγόμενου ελεύθερου χώρου.

Δίπλα από έναν δημόσιο χώρο που αναβιώνει ξεπετάγονται διάφορα στέκια. Καφέ, ταχυφαγεία, μαγαζάκια, ο εμπορικός τομέας μπορεί να συμβιώνει με τον δημόσιο και μη εμπορικό όταν δρομολογήσουμε μια τέτοια αλλαγή.

Καταλαβαίνουμε ότι μια τέτοια αναβίωση, εμπορικού και μη χώρου, δεν αφορά μόνο τους κατοίκους ή τους περαστικούς που σαφώς ωφελούνται. Έχει ενδιαφέρον και για την δημόσια οικονομία όσο και για την τοπική αυτοδιοίκηση που εισπράττουν έσοδα, το χρήμα κινείται. Αυτό είναι ευνόητο.

Παιδική χαρά

Παιδική χαρά: Ο κίνδυνος

Είναι ευνόητο ότι η κυβέρνηση και ο δήμος έχει να ωφεληθεί από την αναβίωση παλαιότερων τόπων δημόσιας συνάθροισης ή την δημιουργία καινούργιων. Ένας επιχειρηματίας ή ένας άνθρωπος που δεν έχει γνώσεις από οικονομικά θέματα το καταλαβαίνει εύκολα.

Το επικίνδυνο είναι ακριβώς αυτή η συνάθροιση που έχει τον ελεύθερο χαρακτήρα, όπου δεν δεσπόζει η εμπορική ιδιότητα και δεν καλύπτει τον ελεύθερο διάλογο. Ο άνθρωπος μπορεί να συμπεριφερθεί ελεύθερα και όχι μόνο σύμφωνα με τις νόρμες της αστικής κοινωνίας.

Παιδική χαρά

Εδώ ελλοχεύει ο έλεγχος των δημοσίων θεμάτων, η σύνθεση απόψεων, η διαμόρφωση μιας ιδεολογικής θέσης, ο άνθρωπος απελευθερώνεται και μπορεί να γίνει δημιουργός μιας πρότασης διαβίωσης και να χάσει μεγάλο μέρος του τρόπου που επιβάλλει ο δυτικός τρόπος ζωής που στοχεύει στην αλλοτρίωση. Θα επανέλθουμε. Για όλα αυτά τι λέει ο Δήμος Νεάπολης-Συκεών;

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

ΟΑΣΘ-ΙΚΕΑ

Πάρκο

ΔΕΘ 2025

Noi



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved