Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης

ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΑΠΟ ΤΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΑ ΚΑΤΟΧΗΣ

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης: γράφει ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης

Ξημερώνοντας η 30η Οκτωβρίου 1944, η νεκρή και πένθιμη όψη της Θεσσαλονίκης περνούσε οριστικά στο παρελθόν. Δύο ΕΠΟΝίτισσες, σκαρφαλωμένες στη στέγη ενός σπιτιού, στην Άνω Πόλη, αναγγέλλουν το χαρμόσυνο γεγονός, στην Κάτω Πόλη, με τον αυτοσχέδιο τηλεβόα τους: «Αδέρφια, συμπολίτες, η περίφημη πόλη μας, που επί τέσσερα χρόνια στέναζε κάτω από τη φασιστική μπότα, μα ποτέ δεν έπαψε να αντιστέκεται, είναι επιτέλους ελεύθερη. Ζήτω η ελεύθερη Ελλάδα! Ζήτω η λευτεριά! Ζήτω η αδούλωτη Θεσσαλονίκη! Ζήτω οι απελευθερωτές του ΕΛΑΣ! Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τους τολμηρούς και ανδρειωμένους που με τη ζωή τους μας έδειξαν τον δρόμο της λευτεριάς, αιώνια τιμή και δόξα στους ήρωές μας…» (Στέλιου Γεωργιάδη, «Θεσσαλονίκη ανυπότακτη πόλη», 1995, σελ. 292).

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης: Η επέμβαση

Η δεύτερη απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης στις 30 Οκτωβρίου του 1944 έγινε αποκλειστικά από τις ΕΑΜικές αντιστασιακές δυνάμεις και από τον στρατιωτικό τους βραχίονα, τον ΕΛΑΣ. Παρά τη συμφωνία της Καζέρτας, να παραδοθεί η εξουσία στους Άγγλους υπό τον Βρετανό αρχιστράτηγο Σκόμπι, όπως συνέβη στην Αθήνα, και σε άλλες πόλεις, και παρά την εντολή του διοικητή του ΕΛΑΣ, Στέφανου Σαράφη, να παραμείνουν οι αντάρτικες δυνάμεις στις παρυφές της πόλης και να περιμένουν την απόβαση των Βρετανών, οι ηγέτες της Ομάδας Μεραρχιών Μακεδονίας Μάρκος Βαφειάδης και Ευριπίδης Μπακιρτζής δεν υπάκουσαν στις άνωθεν διαταγές.

Έτσι, οι υποχωρούσες ναζιστικές δυνάμεις κατοχής, χάρη και στην σωτήρια επέμβαση και του Εφεδρικού ΕΛΑΣ, δεν πρόφτασαν να ανατινάξουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης -εκτός από ένα τμήμα του-, την ηλεκτρική εταιρεία, το υδραγωγείο της, τους μύλους Αλλατίνι, όπως απειλούσε ο στρατιωτικός διοικητής συνταγματάρχης Μίλερ Όστεν.

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης: Η είσοδος στην πόλη

Μετά από 1.296 μέρες ναζιστικής τυραννίας και γενοκτονίας των εβραϊκής καταγωγής συμπολιτών μας, οι μαχητές του ΕΛΑΣ απελευθερώνουν τη Θεσσαλονίκη και μπαίνουν στην πόλη με επικεφαλής τον Κώστα Συννεφάκη (καπετάν Νικήτα), διοικητή του 50ου Συντάγματος.

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης

Αξίζει να ανατρέξει κανείς στα όσα έγραψαν σημαντικοί πνευματικοί άνθρωποι της πόλης μας που έζησαν την απολύτρωσή της από τους Ναζί. Μια πόλη που μπορεί να σεμνύνεται ότι υπήρξε ανάμεσα στις πρώτες, στην κατεχόμενη Ευρώπη, όπου ιδρύθηκε αντιστασιακή οργάνωση: Στις 15 Μαΐου 1941 ιδρύθηκε η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ στο συνοικισμό Αμπελοκήπων, με την ομώνυμη μυστική εφημερίδα.

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης: Η περιγραφή

Να πώς περιγράφει ο Γιώργος Ιωάννου τους πανηγυρισμούς για την απολύτρωση της πόλης με το «προφητικό», όπως αποδείχθηκε, κείμενό του η «παραπεταμένη απελευθέρωση».

«Στο μεταξύ τα χωνιά ωθούσαν τον κόσμο προς την πλατεία της Αγια-Σοφιάς. Εκεί κατέληγαν όλα τα αφρισμένα ποτάμια. Από την οδό της Αγίας Σοφίας κατέβαιναν, σαρώνοντας τις γειτονιές, τα παιδιά -και όχι μόνον τα παιδιά- του Κουλέ Καφέ, του Αγίου Παύλου, της Ακρόπολης, της Κασσάνδρου. Το Τσινάρι, Εσκί-Ντελίκ, Προφήτης Ηλίας, Διοικητήριο κατέβαιναν τη Βενιζέλου. Είχαν καλύτερο δρόμο αυτοί όχι μονάχα κατηφορικό μα φαρδύ κι ασφαλτοστρωμένο και βάδιζαν πιο λεβέντικα.

Από το Βαρδάρι πάλι έρχονταν ξιπόλιτη, ρακένδυτη, πειναλέα, σπαρταρώντας από ενθουσιασμό η Ραμόνα, η Επτάλοφος, ο Παλαιός Σταθμός, η Νεάπολη, η Σταυρούπολη, ενώ αντίθετα από ανατολικά κατέφθαναν μέσα σε σκόνη και αλαλαγμό με τρομπέτες, παντιέρες, λάβαρα και χωνιά η Τούμπα -η «Τούμπα-Στάλινγκραντ» έλεγαν μόνοι τους-, η Αγία Φωτεινή, η Ευαγγελίστρια, η Τριανδρία, ακόμα και η τόσο μακρινή Καλαμαριά. Πλημμύρισαν δρόμοι, πλατείες πανζουρλισμός. Φιλιόμασταν, αγκαλιαζόμασταν, χαϊδευόμασταν, δεν ξέραμε τι λέμε από την ταραχή μας. Λέγαμε «Χριστός Ανέστη», λέγαμε «Ελευθερία», «Ποτέ ξανά». Σάμπως να ’ταν στο χέρι μας. Αλλά έτσι νομίζεις σε τέτοιες στιγμές».

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης: Η Προσωρινή Επιτροπή

Η Προσωρινή Δημοτική Επιτροπή, που έχει εγκατασταθεί στο μέγαρο της ΧΑΝΘ μετά την παράδοση των Ταγματασφαλητών και των Χωροφυλάκων, όπου είχαν οχυρωθεί, αναλαμβάνει, με επικεφαλής στην αρχή των πρώην Πρύτανη Δημήτρη Καβάδα και τον γιατρό Λεωνίδα Καραμαούνα, στη συνέχεια, το τιτάνιο έργο της επούλωσης των πληγών και της ανασυγκρότησης της πόλης, με βάση το φιλολαϊκό πρόγραμμα του ΕΑΜ. Έτσι, η Θεσσαλονίκη, αντίθετα με την Αθήνα, δεν θα ζήσει τα δεινά των Δεκεμβριανών.

Ογδόντα χρόνια μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και τριάντα πέντε χρόνια μετά την ενοποίηση της Γερμανίας, η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, παρότι «καθολικός διάδοχος του Γ΄ Ράιχ», αρνείται να αναλάβει την ευθύνη της για τα ανείπωτα δεινά που προκάλεσε η ναζιστική Γερμανία στην Ελλάδα και συνεχίζει να καταπατά την υπογραφή της στη Συνθήκη του Λονδίνου του 1953. Μια Γερμανία που, αντί να βγάλει τα διδάγματα από τους δύο Παγκόσμιους Πολέμους, πρωτοστατεί σε ψυχροπολεμικής λογικής εξοπλισμούς ύψους άνω των 800 δις ευρώ (ReArm Europe Plan/Readiness 2030).

Καλούμε τον Πρωθυπουργό και τους πολιτικούς αρχηγούς να κάνουν πράξη την ομόφωνη απόφαση της Βουλής των Ελλήνων της 17ης Απριλίου 2019 και να προχωρήσουν στην αποφασιστική διεκδίκηση των γερμανικών οφειλών. Πρόκειται για την έμπρακτη απόδοση σεβασμού της Ελληνικής Δημοκρατίας στους αγώνες και τις θυσίες του λαού μας και ένα ισχυρό μήνυμα απόδοσης Δικαιοσύνης. Γιατί εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, που δεν τιμωρήθηκαν οι ένοχοί τους και δεν αποκαταστάθηκαν ηθικά και υλικά τα θύματα, επαναλαμβάνονται. Αυτό ζούμε και σήμερα.

 

Διαβάστε τα άρθρα που αναφέρονται στην ιστορία

Τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου

Οι δοσίλογοι

Πειθαρχική Μεραρχία 999


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved