Βυζάντιο

ΒΥΖΑΝΤΙΟ

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΜΙΧΑΗΛ ΛΑΧΑΝΟΔΡΑΚΩΝ

Βυζάντιο: γράφει ο Θεμιστοκλής Αλμπάνης

Ο Μιχαήλ Λαχανοδράκων ήταν Βυζαντινός στρατηγός του 8ου αιώνα, γνωστός κυρίως για τον ακραίο ζήλο του υπέρ της εικονομαχίας. Θεωρείται από τις πιο αμφιλεγόμενες μορφές της εποχής, καταγόταν πιθανότατα από την Μικρά Ασία και σταδιοδρόμησε κυρίως επί βασιλέως Κωνσταντίνου Ε” (741-775), ενός από τους πιο σκληρούς εικονομάχους αυτοκράτορες.

Βυζάντιο: Στρατηγός

Διετέλεσε στρατηγός του Θέματος των Θρακησίων (σημερινή Δυτική Μικρά Ασία). Αργότερα διατηρήθηκε στο πόστο του και από την Ειρήνη την Αθηναία μέχρι την μάχη της Χρυσούπολης στην οποία ηττήθηκε κατά κράτος από τον χαλίφη Harun Al Rashid χάνοντας 15.000 άνδρες, οπότε παραγκωνίστηκε και απομακρύνθηκε από το αξίωμά του.

Έμεινε στην ιστορία κυρίως λόγω της σκληρής δίωξης των μοναχών και των εικονόφιλων συγκεκριμένα το 769-770:

1. Διέταξε το ξήλωμα και κλείσιμο των μοναστηριών στο θέμα του.

2. Οργάνωσε δημόσιες καύσεις λειψάνων και εικόνων.

3. Θέλησε να εξαλείψει τον μοναχισμό τον οποίο τον θεωρούσε εχθρικό και αντιαυτοκρατορικό, να εκφοβίσει τους εικονόφιλους και να ενισχύσει την εικόνα του Κωνσταντίνου του Ε΄ ως «νικητή των μοναχών».

Βυζάντιο: Ο μοναχισμός

Σύμφωνα με τους νεότερους ιστορικούς επειδή τον 8ο αιώνα υπήρχε έντονο το δημογραφικό και στρατιωτικό πρόβλημα λόγω του γεγονότος ότι πάρα πολλοί άνδρες προτιμούσαν την μοναχική ζωή. 

Αυτό συνέβαινε γιατί η στρατιωτική θητεία στα θέματα ήταν βαριά και επικίνδυνη, ενώ στα μοναστήρια η τροφή ήταν εξασφαλισμένη, υπήρχε ασφάλεια, φορολογικά προνόμια και πιθανότητες για κοινωνική άνοδο.

Επειδή ήταν υπεύθυνος σαν αρχηγός του Θέματος να μαζέψει συγκεκριμένο αριθμό στρατιωτών και αντιμετώπιζε  δυσκολίες λόγω της πληγής του «μοναχισμού» αποφάσισε να δράσει ακραία.

Βυζάντιο: Ο Ιππόδρομος

Πάντως έχοντας τη συναίνεση του Αυτοκράτορα, έτσι μάζεψε όλους τους μοναχούς και της μοναχές από το Θέμα του και τους οδήγησε στον Ιππόδρομο της Κωνσταντινούπολης.

Ο Ιππόδρομος δεν ήταν απλός χώρος θεάματος, αλλά και χώρος πολιτικής επικοινωνίας μεταξύ κράτους και λαού, χώρος που γίνονταν δημόσιες τελετές, τιμωρίες, ανακοινώσεις, όργανο πολιτικής προπαγάνδας, αλλά και χώρος δημόσιου εξευτελισμού συνηθισμένο ιδιαίτερα σε περιόδους ιδεολογικών συγκρούσεων.

Βυζάντιο

Βυζάντιο: Οι σκηνές

Οι σκηνές που εκτυλίχθηκαν στον Ιππόδρομο με την άφιξη των μοναχών (ανδρών και γυναικών) βασίζονται κυρίως στον Ιωάννη τον Ομολογητή ο οποίος είναι εικονοφιλικός έτσι κάποιες λεπτομέρειες ίσως είναι δραματοποιημένες και υπερβολικές συγκεκριμένα αναφέρει:

«Και τότε ο Μιχαήλ ο Λαχανοδράκων, στρατηγός του Θέματος των Θρακησίων, παρασυρμένος από την μανία του βασιλέως εναντίον των ιερών εικόνων, εκστράτευσε και συνέλεξε από όλη την επαρχία του μοναχούς και μοναχές.

Πολλά τίμια λείψανα κατέκαψε με φωτιά, πολλούς τους θανάτωσε με το ξίφος και όλους τους υπόλοιπους τους ανάγκασε με πολλή αναισχυντία να τελέσουν γάμους. Και αφού τους έφερε στην Κωνσταντινούπολη τους παρουσίασε στον λαό μέσα στον Ιππόδρομο, αφού πρώτα τους έντυσε γελοία με γυναικεία ρούχα και τους ανάγκασε να συζευχθούν μεταξύ τους.

Όποιος δεν υπάκουε την εντολή τιμωρούνταν με τύφλωση και μαστίγωμα ή εξωθείτο στην εξορία χάνοντας τον μακάριο χαρακτήρα του μοναχού. Έτσι καταπίεσε πολλούς, όπως μας παραδίδουν οι πατέρες και η Εκκλησία, υπέμεινε τότε μεγάλο κακό. Σαν στρατηγός συμμετείχε σε εκστρατείες κατά των Αράβων κατά τη διάρκεια της συμβασιλείας της Ειρήνης και του Κωνσταντίνου του ΣΤ΄ Σκοτώθηκε στην μάχη των Μαρκέλλων στις 20/07/792, σε μάχη κατά των Αράβων.

 

ΠΗΓΕΣ

Θεοφάνης ο Ομολογητής, «Χρονογραφία».

Πατριάρχης Νικηφόρος, «Σύντομη ιστορία».

Α. Kazhadan, «Oxford dictionary of Byzantium».

Warren Treadgold, «A history of the Byzantine state and society».

Brubaker Haldon, «Byzantium in the iconoclast era».

 

Διαβάστε τα άρθρα σχετικά με την ιστορία.

Ληστεία

Η μάχη της Νεάπολης

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης

Βουγονία


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved