Βραδιές καλλιτεχνών

ΒΡΑΔΙΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΣΙΩΠΑ;

Βραδιές καλλιτεχνών: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Την Πέμπτη 26 Ιουνίου, στην ταράτσα του Πολιτιστικού Κέντρου της ΕΣΗΕΜΘ, στρατηγού Καλλάρη 5, στην περιοχή Διαγώνιος, στην Θεσσαλονίκη, πραγματοποιήθηκε η συνάντηση του Αλέξανδρου Τριανταφύλλου, δημοσιογράφου και μουσικού, με τους συγγραφείς Γιάννη Τσιτσίμη και Βασίλη Τσιράκη. Οι βραδιές αυτές θα συνεχιστούν τις Πέμπτες, στο ίδιο μέρος, στις 8.30 μμ.

Βραδιές καλλιτεχνών: Το θέμα

Ο πνευματικός κόσμος σιωπά; Και αν ναι γιατί;  Ακόμα, ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης στις μέρες μας; Δύο πολύ μεγάλα θέματα που θα χρειαζόταν μέρες ολόκληρες για να τα διαπραγματευτείς.

Για τα δύο πρώτα σκέλη μίλησε ο Γιάννης Τσιτσίμης, συγγραφέας και σκηνοθέτης. Αναφέρθηκε στην σιωπή του πνευματικού κόσμου και στον ρόλο των διανοούμενων σήμερα. Υπάρχουν, σήμερα, διανοούμενοι, όπως τους ορίζαμε πριν κάποιες δεκαετίες; Ο ομιλητής μίλησε για την σιωπή αυτών των μελών της κοινωνίας που θα έπρεπε να ήταν ενεργά.

Αναφέρει ότι «πολλοί συγγραφείς φοβούνται ή αδιαφορούν να πάρουν θέση απέναντι στην εξουσία, στα προβλήματα και το κατρακύλισμα της κοινωνίας». Βέβαια το θέμα αναφέρεται, κυρίως, στην ανταπόκριση του κοινού στον ουσιαστικό λόγο των καλλιτεχνών και σε αυτόν τον λαϊκίστικο, όπως εκφράζεται από καλλιτέχνες του «λαϊκού» τραγουδιού, στις μέρες μας. Σε αυτό όμως θα αναφερθούμε σε επόμενο σημείωμά μας.

Βραδιές καλλιτεχνών: Ο ρόλος της τέχνης

Ο Βασίλης Τσιράκης, συγγραφέας, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, αναφέρθηκε στον ρόλο της τέχνης από την γαλλική επανάσταση μέχρι σήμερα, ουσιαστικά από την εδραίωση του αστικού κράτους μέχρι το ιμπεριαλιστικό και μεταϊμπεριαλιστικό κόσμο.

Η τέχνη προτείνει στον κόσμο και μπορεί να προετοιμάσει την επανάσταση, αν και, μερικές φορές, οι καλλιτέχνες λειτουργούν συντηρητικά, ίσως από φόβο ως προς το κέντρο εξουσίας. Αναφέρθηκε σε παραδείγματα καλλιτεχνών, στην Γαλλία, στην Ρωσία, στην ρώσικη πρωτοπορία, στα καλλιτεχνικά ρεύματα του ντανταϊσμου, του φουτουρισμού, του κονστρουκτιβισμού, στην μουσική ροκ, σε σχέσεις με τις ανατροπές που υπήρξαν στην παγκόσμια ιστορία και σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Βραδιές καλλιτεχνών: Η μουσική

Ο Αλέξανδρος Τριανταφύλλου, δημοσιογράφος, μουσικός και οργανωτής μουσικοθεατρικών εκδηλώσεων, έκανε τις μουσικές γέφυρες ανάμεσα στα μέρη των τοποθετήσεων του λόγου των ομιλητών. Ακόμα, είχε οργανώσει αυτή την βραδιά με απόλυτη επιτυχία.

Βραδιές καλλιτεχνών

Η ταράτσα με την καταπληκτική θέα έγινε ένα μέρος όπου ο προβληματισμός για την τέχνη κυριαρχούσε. Δεν ήταν, φυσικά, η πρώτη φορά, αλλά ήταν μια από τις λίγες που έγινε ουσιαστική κουβέντα με το κοινό, γεμάτη ανατροπές από τους παρεμβαίνοντες στην συζήτηση.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρέμβαση της Δήμητρα Μήττα, συγγραφέα και Προέδρου του Συλλόγου Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Μίλησε για το ότι οι καλλιτέχνες έχουν λόγο, αλλά αυτό που δεν έχουν πετύχει είναι η κατάκτηση της συλλογικότητας, του «εμείς».

Βραδιές καλλιτεχνών: Η ιστορία

Η Ελένη Καρασαββίδου, ιστορικός και καθηγήτρια Ιστορίας στα Γιάννενα, αναφέρθηκε στα έργα τέχνης που διέπονται από φασιστικές ιδέες, διαφωνώντας με τον Βασίλη Τσιράκη, και σε καλλιτέχνες που ήταν και είναι φασίστες.

Ο γράφων αυτό το κείμενο συμφώνησε με την παρέμβαση της Δήμητρας Μήττα και αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα παραδείγματα στον κινηματογράφο και το θέατρο, ένα από αυτά της κας Μήττα, όπου ο λόγος είναι υπαινικτικός προωθώντας τον προβληματισμό για φλέγοντας θέματα που αντιμετωπίζουμε στην κοινωνία όπου ζούμε, όπως η κακοποίηση, ο ολοκληρωτισμός, η αλλοτρίωση κ.ά. Δεν έχουμε κατακτήσει ακόμα το «εμείς».

Βραδιές καλλιτεχνών: Η συνέχεια

Οι βραδιές θα συνεχιστούν στην ταράτσα της ΕΣΗΕΜΘ, τις Πέμπτες στις 8.30 μμ. Η προσεχή συνάντηση είναι η συνομιλία του με τους λογοτέχνες Γεωργία Γόργω Αλεξίου και Βαγγέλη Λαδόπουλο που θα μιλήσουν για τον ρόλο της λογοτεχνίας τον 21ο αιώνα.

Οι παρεμβάσεις του με την φυσαρμόνικα είναι από μόνες τους ένα καλλιτεχνικό γεγονός. Η ταράτσα της ΕΣΗΕΜΘ μετατρέπεται σε μια όαση πολιτισμού, κάτι που το έχει ανάγκη η πόλη, ένα σημείο προβληματισμού για σύγχρονα θέματα και καλλιτεχνικής έκφρασης, συγχρόνως.

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Η στροφή

Πλατεία Αριστοτέλους

Κυκλοφοριακό πρόβλημα

Μακεδονική τριλογία



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved